Imprimir Recomendado

Indicadores

Título del ítem Sumario Categorías Creado
El alto grado de internacionalización de Rioja le ha permitido afrontar el difícil 2020 

2020, un año atípico para el sector del vino no solo por las consecuencias de la pandemia, sino también los recargos arancelarios, el Brexit, el descenso del consumo en China…, es concretamente en momentos de flaqueza cuando los fuertes sobreviven. La DOCa Rioja, a pesar de los descensos, ha mantenido su liderazgo en cuanto a ventas y exportación, algo que ha sido posible gracias a su alto grado de internacionalización. Registros de aduanas comparados confirman que Rioja mejoró su participación de mercado en el ámbito internacional, alcanzando a representar un 43% de la exportación de los vinos españoles con denominación de origen y un 2,4% de los mundiales.

Tras la publicación el pasado mes de febrero de los registros de comercialización de vinos con Denominación de Origen Calificada Rioja por parte del Consejo Regulador, diversos informes elaborados por compañías de análisis de mercados ponen ahora dichos resultados en perspectiva del comportamiento del conjunto de la categoría y de los principales competidores.

Tecnovino internacionalización Rioja

Por su parte un informe anual del ‘Observatorio Español del Mercado del Vino’ califica 2020 como un año absolutamente atípico y muy complicado en los mercados mundiales, en los que además de las consecuencias derivadas de la pandemia, se afrontaron otros retos significativos como los recargos arancelarios establecidos por la Administración Trump, el BREXIT o un notable descenso del consumo en China.

5.480 millones de litros de vinos envasados y 20.829 millones de euros se movieron internacionalmente en este contexto, lo que supuso un retroceso del 2% del volumen y del 6% del valor respecto a las operaciones registradas en 2019.

Según los datos aportados por este mismo informe, durante 2020 el conjunto de la exportación española de vino cayó un 6% en volumen y un 3,6% en valor, retrocesos éstos del 1,9% y del 1,7% respectivamente en el caso de los vinos con DOP.

En este contexto de caída general, la Denominación de Origen Calificada Rioja fue capaz de continuar desarrollando su apuesta por la revalorización en mercados internacionales y sus exportaciones crecieron en torno al 10% en volumen y el 3% respecto a la cifra total de negocio internacional de 2019.

Mejora en el índice de competitividad nacional e internacional

Como resultado, se produjo un notable avance de dos puntos en la participación de Rioja sobre el total de la importación de vinos envasados españoles con DOP en volumen (del 41% de 2019 al 43% en 2020), y de casi cuatro puntos en términos de valor (del 31% al 35%), consolidándose su liderazgo exportador frente a otras regiones vitícolas del ámbito nacional.

El estudio del OeMv también pone los datos en perspectiva del conjunto de los vinos envasados importados a nivel mundial, sobre el cual Rioja alcanza una cuota del 2% del volumen y del 2,4% de la facturación.

Además, si se pusiera el foco sobre los 12 principales mercados para las exportaciones de Rioja, la posición de los vinos de la Denominación se mostraría aún más reforzada; en el conjunto de Reino Unido, Alemania, EE.UU., Suiza, Holanda, Suecia, Bélgica, China, Canadá, Noruega, México e Irlanda, Rioja consiguió situar su cuota de mercado sobre las ventas de vinos importados en el entorno de un 3%, lo que supone un primer paso para alcanzar el objetivo del 4% sobre facturación planteado por el Plan Estratégico 21-25 del Consejo Regulador.

Rafael del Rey, director general de la Fundación Observatorio Español del Mercado del Vino, considera que “Rioja lo está haciendo bien y su alto grado de internacionalización le ha permitido afrontar el difícil 2020 mejor que muchas otras zonas del mundo”.

Pese a todo tiene aún margen de mejora en los mercados internacionales y considera acertada una “apuesta por el fortalecimiento del posicionamiento de la marca, que soporte un incremento del valor”. A este respecto, del Rey destaca “el comportamiento de los vinos premium en determinados mercados clave para Rioja como Reino Unido, EEUU, Canadá, Irlanda o Suecia”, en los que a su juicio Rioja debería ser capaz de ganar presencia.

Un ejercicio 2020 marcado por el devastador efecto del cierre de la hostelería

Por otro lado, un nuevo estudio presentado por la consultora Nielsen aporta un exhaustivo análisis de lo acontecido en el mercado del vino en España, y revela cómo el ejercicio 2020 estuvo inevitablemente marcado por el devastador efecto de la pandemia sobre la Hostelería, que comercializó 135 millones de litros de vino tranquilo, por valor de 715 millones de euros, lo que supuso una caída del entorno del 50% en ambas dimensiones.

Resulta reseñable que los cierres de bares y restaurantes provocaron un desvío del consumo hacia el hogar, el cual tuvo su reflejo en un crecimiento del 14% del volumen de la venta de vino en el canal de Alimentación que ascendió hasta los 420 millones de litros y los 1.504 millones de euros; este sustancial incremento no llegó a compensar no obstante, la pérdida de consumo en hostelería, y el conjunto del mercado nacional arrojó unas cifras absolutas de 554 millones de litros y 2.220 millones de euros para el conjunto de la categoría de vinos tranquilos, lo que supone un retroceso de un 14% de su volumen y de un 18% de su valor.

Precisamente en el ámbito hostelero, la cuota de los vinos de Rioja se situó en un 31,2% del volumen (-1,8 puntos vs 2019), y la Denominación consiguió incrementar sus ventas un 12,7% en Alimentación, situando su cuota en un 24,7% (-0,9 puntos vs 2019). En cualquier caso la tradicional dependencia de los vinos con Denominación de Origen respecto al canal de la restauración marcó la pauta de un ejercicio en el que el conjunto de los vinos de Rioja vieron caer sus ventas nacionales de forma muy notable tal y como ya se diera a conocer el pasado mes de febrero.

Tecnovino DOCa Rioja
La nota más positiva la aportaron los blancos que se incrementaron un 7,8%

La nota positiva la aportan los blancos de Rioja, que consiguieron incrementar su participación hasta un 7,8% (+0,5 puntos vs. 2019), así como la estable posición de cuota de los reservas y grandes reservas por encima del 2%. Pese a los vaivenes de un ejercicio ciertamente convulso, el mercado siguió estando liderado holgadamente por Rioja, con un 26,6% del volumen y un 32,1% del valor del vino con D.O.

Cabe reseñar que la siguiente Denominación en el ranking nacional se sitúa por debajo del 12% de cuota en volumen, y que las DDOO que más participación ganaron en el último año fueron aquellas con mayor peso histórico en el canal de alimentación.

Según el responsable de Desarrollo de Negocio de Nielsen, Ricardo Alcón, “pese a la complejísima situación de mercado vivida en 2020, el liderazgo del que goza Rioja coloca a los vinos de la Denominación en una posición privilegiada para abordar retos y aprovechar tendencias como la premiumización de patrones de consumo en el hogar”. En este mismo sentido, Alcon considera que “la eventual recuperación de la hostelería y la diurnización del consumo constituyen otra área de oportunidad para recuperar posiciones de cuota para un líder de categoría como Rioja”.

Desplome del enoturismo por la pandemia

Por último, el Consejo Regulador ha dado a conocer también un estudio llevado a cabo por la consultora ‘Dinamiza’, que recoge datos consolidados de la actividad enoturística registrada en Rioja durante 2020. Como cabía esperar, la pandemia y las restricciones derivadas de la misma impactaron de lleno sobre la actividad enoturística de las bodegas, provocando un desplome de la demanda de servicios turísticos cercana al -74% (226.000 visitas en 2020 vs 860.000 visitas en 2019). El impacto económico de la actividad enoturística fue de 42 millones de euros, cifra que supuso un retroceso de casi un -76% respecto a la facturación registrada en 2019.

Tecnovino Dia Europeo de Enoturismo Ruta del Vino Rioja Alavesa
El informe de Dinamiza destaca que aumentó el valor del producto turístico Rioja

Estos malos resultados contrastan con la muy positiva evolución y el crecimiento sostenido a doble dígito que venía registrándose en los últimos años en este campo, cuya inflexión viene evidentemente marcada por las circunstancias derivadas de la pandemia.

Cabe destacar que durante el pasado verano se llevó a cabo un sondeo entre 3.000 aficionados al enoturismo de todo el país, y el 95% de los encuestados declaró entonces que percibía Rioja como una buena opción de destino de viaje, y más de la mitad manifestó su intención de visitar bodegas de la Denominación durante 2020.

El segundo estado de alarma instaurado en octubre acabó prematuramente con la temporada de otoño e impidió que aquella ‘intención de visita’ pudiera materializarse antes del final del año y elevara las estadísticas de 2020. En cualquier caso, el sentir de aquella encuesta se entiende como un signo esperanzador y absolutamente vigente de cara a la reapertura de la actividad esta primavera.

En una lectura positiva de los datos, Manuel Romero, director de Dinamiza considera destacable “el buen comportamiento de la demanda durante los meses de julio y agosto de 2020, en los que contábamos con menos restricciones y muchos viajeros eligieron Rioja como destino; también sobresale la profesionalidad del sector, que rápidamente supo adaptar las bodegas a las restricciones de aforos y protocolos de higiene, desarrollando propuestas más centradas en el viñedo y en espacios abiertos”.

Uno de los datos positivos del estudio de Dinamiza es el aumento del valor del producto turístico de Rioja, que habiéndose adaptado durante 2020 a un servicio más personalizado y a grupos más reducidos, arroja un precio medio de visitas a bodega de 15,25 euros (frente a los 12,68 euros de 2019).

Artículos relacionados

Mundial | Mercados | Vitivinícola Domingo, 23 Mayo 2021
Ficha país Malasia Sector Porcino

Fichas País/Mercado Malasia, elaborada por INTERPORC, con el siguiente contenido:

 

 

·         Acceso al mercado y oportunidades para el sector porcino español y principales ferias sectoriales

·         Caracterización del país/mercado

·         Producción, consumo y autoabastecimiento de carne y productos del porcino

·         Evolución del censo porcino

·         Balance de autoabastecimiento

·         Importaciones de carne y productos del porcino

·         Principales proveedores de carne y productos del porcino

·         Tipologías de productos importados

·         Principales proveedores por tipología de productos importados

·         Exportaciones españolas al país/mercado

·         Estructura de las exportaciones españolas por productos al país/mercado

·         Evolución de las exportaciones españolas –Productos Frescos y Productos Elaborados-

·         Principales ferias sectoriales

 
Mundial | Mercados Miércoles, 12 Mayo 2021
Yeo Valley’s new limited-edition yoghurt ties into healthy indulgence trends with top quality ingredients

British dairy company Yeo-Valley partnered up with The Royal Horticultural Society (RHS) to launch a unique limited-edition blackcurrant-flavoured yoghurt in honour of celebrating Yeo Valley’s first organic garden for the autumn edition of the RHS Chelsea Flower Show this September. This launch taps into healthy indulgence trends and, importantly, the emphasis on organic claims will appeal to 39% of UK consumers, who reported that high-quality products and ingredients in dairy products translate to ‘good value for money’ to them.*1

The flavour was inspired by using high-quality British produce, including 100% British organic milk combined with specially selected organic blackcurrants sourced from a family-run blackcurrant farm based in Herefordshire. Notably, one in five (18%) of UK consumers stating that ‘organic’ food claims are the key driver influencing their choice of purchase, followed by a further 43% who reported that ‘organic’ claims are nice to have but not essential.*1 The new product launch is the latest flavour offered in Yeo Valley’s wide selection of yoghurts, including rhubarb, blueberry, lemon curd and black cherry. Yeo Valley offers consumers a more unique selection of flavours than the original standard range offered by most brands in the yoghurt category, which typically consists of strawberry, raspberry and apricot flavours.

The limited-edition Yeo Valley Organic RHS British Blackcurrant yoghurt is available for purchase by consumers at Sainsbury’s and Waitrose stores in the UK at a retail price (RRP) of £1.70. The exclusivity of the product is highlighted by only being stocked at certain British supermarket chains. Waitrose and Sainsbury’s are generally perceived as higher-end due to their slightly costlier prices and focus on natural produce, unlike other British supermarket chains such as Morrison’s and Tesco’s, which emphasise their affordability.

Although the show is not until Autumn, Yeo Valley launched its limited-edition yogurt with RHS early to encourage the public to become enthusiastic about a summer of gardening. Yeo Valley Organic head of gardening and creator of the organic garden Sarah Mead commented: “The launch of our British Blackcurrant yoghurt is a celebration of organic farming and we can’t wait for people to try it.” It reflects a willingness to engage with the consumer, as well as recognising that many will continue the hobbies and activities they adopted during lockdowns, namely, in this case, gardening. It is a light-hearted campaign targeting older consumers or those living in a rural area that are willing to opt for a slightly higher priced product that they deem to be of better quality than cheaper alternatives.

Yeo Valley is one of the major players in the UK’s dairy market and is ranked amongst the UK’s top yoghurt brands due to its consistent efforts to appeal to consumers via new product launches. Last year, Yeo valley produced a healthier alternative to double cream with its launch of a duo of sweet crème Fraiche varieties.

 

GlobalData is this website’s parent business intelligence company.

Mundial | Mercados | Reino Unido | Lácteos Domingo, 09 Mayo 2021
Laird Superfood to acquire sports nutrition company Picky Bars
Picky Bars' offerings include performance oatmeal, granola and pancakes. Credit: Bernadette Wurzinger from Pixabay.

Sign up here for GlobalData's free bi-weekly Covid-19 report on the latest information your industry needs to know.

Laird Superfood has finalised an agreement to purchase sports nutrition company Picky Bars in a cash and stock deal valued at $12m.

Founded in 2010 by professional athletes Jesse Thomas, Lauren Fleshman and Stephanie Bruce, Picky Bars develops wholesome snacks and breakfast products for athletes.

Headquartered in Bend, Oregon, the company’s product portfolio includes the namesake Picky Bar, as well as performance oatmeal, granola, pancakes, and a nut butter topping called Drizzle.

Picky Bars also has a direct-to-consumer platform that includes the Picky Club, a monthly subscription box and a loyalty programme.

Laird Superfood CEO Paul Hodge said: “We are so excited to welcome Picky Bars into the Laird family.

“This is an exceptional foundation to build on the many synergies we anticipate from this acquisition, starting with the immediate expansion of our brand platform in the massive Bars and Snacks category, where we believe consumers are increasingly ‘picky’ and seek whole food, healthier bar choices as well as sustainable options.”

Laird Superfood said that the transaction closed simultaneously with execution.

The deal is expected to enhance Laird Superfood’s presence in the healthy snack category.

A producer of plant-based packaged beverages, Laird Superfood secured $10m in funding from Danone Manifesto Ventures (DMV) in April 2020 to support its growth initiatives.

The funding supports Laird Superfood to further increase its offerings portfolio, as well as expand its manufacturing campus in Sisters, Oregon.

Laird Superfood went public last year on NYSE.

Picky Bars will now be able to leverage Laird Superfood’s omnichannel platform, which could expand its distribution across the US.

Mundial | Mercados | Productos preparados Martes, 04 Mayo 2021
PepsiCo launches Positive Agriculture initiative
The initiative of PepsiCo also covers its ambition to sustainably source its key ingredients. Credit: Free-Photos from Pixabay.

Sign up here for GlobalData's free bi-weekly Covid-19 report on the latest information your industry needs to know.

PepsiCo has announced its new Positive Agriculture initiative, which aims to spread regenerative farming practices across seven million acres that approximately covers its entire agricultural footprint to offset at least three million tonnes of greenhouse gas emissions (GHG) by the end of 2030.

The new initiative of the company also covers its ambition to sustainably source its key ingredients, as well as improve the livelihoods of more than 250,000 people in its agricultural supply chain.

PepsiCo chairman and CEO Ramon Laguarta said: “Any plan to tackle the urgent challenges facing the global food system must address agriculture, the source of nourishment for billions of people and a key lever to address climate change and inequality.

“As one of the world’s leading food and beverage companies, a resilient food system is essential to our business, and with our scale, we have an opportunity and responsibility to drive meaningful change.

“PepsiCo’s Positive Agriculture agenda prioritises investment, innovation, and robust collaboration with our farming partners to deliver impact around the world. Working together, we can reduce our collective carbon footprint, feed a rapidly growing population, and provide meaningful economic opportunities for more people.”

As part of its Positive Agriculture initiative, PepsiCo aims to source crops and ingredients in a way that accelerates regenerative agriculture and strengthens farming communities.

It also plans to continue its collaboration with farmers across 60 countries to adopt practices that build resilience and improve and restore ecosystems.

The objective to sustainably source 100% of key ingredients will not only include the directly sourced crops such as potatoes, whole corn, oats and oranges but also key crops from third parties, including vegetable oils and grains.

PepsiCo chief sustainability officer Jim Andrew said: “Through our Sustainable Farming Program and ongoing work with tens of thousands of farmers, we’ve seen first-hand the ability to drive solutions within our agricultural communities, resulting in nature-based outcomes.

“We’re accelerating our Positive Agriculture agenda because we know we have to do even more to create truly systemic change.

“By focusing on regenerative agriculture practices at the local level to improve soil health, we can build a stronger foundation for our products and help make the entire food system more sustainable.”

Mundial | Mercados Martes, 20 Abril 2021
FSIS issues public health alert for raw ground turkey products
The products were produced by the company during December last year. Credit: Manfred Richter from Pixabay.

Sign up here for GlobalData's free bi-weekly Covid-19 report on the latest information your industry needs to know.

The US Department of Agriculture’s Food Safety and Inspection Service (FSIS) has issued a public health alert for approximately 211,406lb of raw ground turkey products, produced by Plainville Brands, as the products may have caused Salmonella Hadar illness.

The products were manufactured by the company between 18 and 29 December 2020.

Products for which health alert has been issued include 1lb packages of Nature’s Promise Free from 94% LEAN | 6% FAT Ground Turkey, 1lb packages of Wegman 94% LEAN | 6% FAT Ground Turkey, 3lb packages of Wegman 94% LEAN | 6% FAT Ground Turkey, and 1lb packages of Plainville Farms Ground White Turkey 93% | 7%.

Bearing an establishment number EST. P-244 inside the USDA mark of inspection, the products were distributed to retail locations across the US.

The FSIS noted that it is working with its health partners, including the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), public health and regulatory officials, to investigate the multistate outbreak of 28 Salmonella Hadar cases in 12 states.

It has not issued a recall because it is believed that the products are no longer available for consumers to purchase.

However, the FSIS is concerned that some products may be frozen and in consumers’ freezers and has urged customers who have purchased these products to not consume them.

It has advised the retail locations, which may receive returned products from consumers, to destroy these items immediately.

In October 2020, FSIS issued a public health alert about the consumption of ready-to-eat (RTE) meat and poultry bowl products from Taylor Farms.

The regulator warned of contamination involving extraneous material, specifically glass.

FSIS noted that Dallas-based Taylor Farms produced the RTE meat and poultry bowl goods on 5-6 October.

Mundial | Seguridad alimentaria | Mercados | Productos preparados Domingo, 11 Abril 2021
Uelzena

Uelzena offers high-quality food ingredients and expertise in the milk fat processing sector of the food industry.

Uelzena offers high-quality food ingredients and expertise in the milk fat processing sector of the food industry.

Skimmed milk and milk fat for the food processing industry

Uelzena produces milk powder, fats and sweetened condensed milk for chocolate, ice cream and baking companies.

The company supplies low-heat and medium-heat skimmed milk powder for chocolate and confectionery products. All milk powder variations are characterised by a balanced flavour.

High-quality skimmed milk powders can be created using different variables, including degree of denaturation, solubility parameters, low dusting properties, particle sizes and mixing behaviour.

Fractionated butterfat and milk fat compounds

Uelzena manufactures special milk fat products using fractionation technology to separate hard stearins from soft or liquid oleins. Individual fractions can be recombined into different products.

The company works according to client specifications, including defined melting points, degrees of hardness and certain melting behaviour.

Deodoration allows the removal of colour and, if required, taste from butter, resulting in white fat for light crèmes and white or fruit-filled cream candies and chocolates.

Fats with a bland taste can be mixed with nuts, brittle or flavourings, and reducing cholesterol is also possible.

Uelzena uses special technologies to customise milk fat products. Confectionery manufacturers can order fat profiles, which deliver excellent texture and a full-bodied, creamy taste.

Fats with prolonged solidity for high-quality chocolate

Uelzena offers pumpable butter that does not need to be warmed prior to processing. A liquid cream mix for the production of confectionery items with swirled fruits is suitable for producers of hard candy.

Fats with prolonged solidity that melt only at a precisely defined temperature are suitable for chocolate companies.

Cream products and condensed milk for food processing

Uelzena’s subsidiary company, Warmsener Spezialitäten, produces sweetened condensed milk, which is available with various fat levels.

The production process ensures excellent dispersal of lactose and perfect crystallisation of the product. Viscosity parameters can be adjusted and powders and other ingredients can be added.

The company specialises in cream products for the delicatessen industry, as well as fat compounds for the bakery industry.

Contract spray drying and milk fat processing

Uelzena provides the drying of natural colours and flavours as well as vitamins, minerals, vegetable extracts, spices and additives. Highly susceptible products, suspensions and emulsions are processed into spray-dried ingredients.

The company provides contract processing of butter and anhydrous milk fat, as well as contract fractionation or deodoration of milk fat.

Certifications and quality management

Safety and quality are top priorities for Uelzena. The company holds all necessary certifications ranging from ISO: 9001 and IFS up to organic, kosher and halal productions.

The standard certifications are frequently complemented by demanding customer audits. Production is strictly monitored through defined quality management processes assisted by several specialised in-house laboratories and a certified sensory panel.

Mundial | Lácteos | Mercados | Productos preparados Lunes, 05 Abril 2021

Página 159 de 159